Marina Foschi Albert

Interkulturalitńt im DaF-Unterricht

 

L'articolo presenta una breve rassegna di intenti e motivi degli studi d'ambito tedescofono ispirati al principio di interculturalitÓ, allo scopo di valutarne metodi e prospettive utili alla prassi DaF in Italia. Come settore di ricerca e didattica accademica, gli studi interculturali si affermano in Germania soprattutto a partire dagli anni Novanta, improntati a un concetto antropologico di cultura che ne giustifica l'impronta tipicamente interdisciplinare. La diffusione del discorso critico di orientamento culturale vivifica un'antica tradizione teorica (Humboldt), alla luce della quale il nesso concettuale tra i principi di interculturalitÓ e cultura, cultura e lingua appare un ovvio postulato per la teoria e la prassi dell'insegnamento linguistico. Non scontato appare invece, per la didattica DaF, determinare su basi scientifiche, conformemente all'orientamento culturale, l'interesse disciplinare, vale a dire i culturemi linguistici: nella sezione conclusiva dell'articolo sono valutate le possibilitÓ metodologiche e formulate proposte applicative.

 

This article presents a brief review of aims and motives of the intercultural studies in the German speaking countries. The goal is to evaluate methods and perspectives which could be applied in the field of German studies in Italy. In Germany, intercultural studies have obtaines academic recognition especially since the early Nineties of the 20th Century. Being grounded on a anthropological concept of culture, their orientation is typically interdisciplinary. The expansion of the culture oriented critical discourse regenerates an old theoretical tradition (Humboldt), in the framework of which the conceptual links between the principles of interculture and culture are on one side, and culture and language on the other, are a manifest postulate for the theory and praxis of language teaching. On the contrary, it shall not be obvious how to determine the object of the disciplinary field German as a Foreign Language from the cultural point of view, and also on a scientific basis. In its final section, this article evaluates possible methodological means of determining linguistic “culturems” for didactic purposes.